וואטסאפ
דף הבית   >   חדשות ומאמרים   >   שוקולד – כל מה שרציתם לדעת

שוקולד – כל מה שרציתם לדעת

שוקולד - שאלות ותשובות

שוקולד הוא מרכיב חשוב בחיינו, בתרבות הקולינרית ובתרבות הפנאי שלנו, והראייה לכך – הרשת מלאה שאלות גולשים בנוגע אליו. אספנו כמה שאלות חשובות וביקשנו מן המומחים לשוקולד שלנו לענות עליהן. הנה תשובותיהם:

האם שוקולד משפר את יכולת החשיבה?

מחקר שנערך ברומא, איטליה, מצא כי קיים קשר ישיר בין צריכת שוקולד, ובעיקר המרכיב פלאבונול הנמצא בו, לבין שיפור בתפקוד קוגניטיבי של המוח. השיפור בולט במיוחד אצל אנשים הסובלים מחוסר שינה או ממגבלות קוגניטיביות כלשהן, ונכון במיוחד כשמדובר על שוקולד מריר. שוקולד מריר בעל אחוזי מוצקי קקאו של 60% ומעלה מעלה את התפוקה והריכוז שלכם למשך שעה קלה גם באמצעות האצת קצב פעימות הלב, הגברת העירנות והקשב. החוקרים הציעו מספר סיבות אפשריות לממצאים, כמו העובדה שהפלבונואידים שבשוקולד נוטים להצטבר באזור במוח המעורב בזכרון ולמידה. שוקולד מריר מכיל קפאין, מאיץ תפקודי מוח ידוע אשר בכמויות קטנות משפר ריכוז, מצב רוח וזכרון. הוא גם מקל על סטרס ומפחית תחושת לחץ. אפילו הרחה של קקאו יכולה להאט את גלי המוח וליצור תחושה של רוגע. במחקר אחר מ-2009 נמצא כי אכילה של 10 גרם שוקולד מדי יום במשך כשבועיים מפחיתה את רמות הורמון הסטרס קורטיזול בגוף ומעלה את רמות הורמוני האנדורפין והסרוטונין במוח, מה שמסייע לתחושת רוגע ומשפר את מצב הרוח.

אילו מרכיבים נוספים בשוקולד טובים לבריאותנו?

לקקאו, שהוא מרכיב מרכזי בשוקולד,פרופיל תזונתי עשיר הכולל מינרלים, נוגדי חמצון ותרכובות ביו-אקטיביות שונות. על פי מחקר עדכני, רכיבים ספציפיים כמו פלבנואידים בשוקולד עשויים אכן להיות בעלי יתרונות בריאותיים חשובים, אך ההשפעה הכוללת על בריאותנו אף משמעותית יותר בשל הפעולה המשולבת של המרכיבים השונים בקקאו. המדע המערבי נוטה לבודד את החומרים הפעילים האחראים ליתרונות הבריאותיים של מזונות כמו שוקולד, אך המחקר טוען כי היתרונות עשויים לנבוע מהאינטראקציות המורכבות של מרכיביו הרבים.על פי המחקר, מצטברות עדויות ליתרונות בריאותיים רבים של צריכה יומיומית של שוקולד מריר, במיוחד לבריאות הלב וכלי הדם.

במחקרים אחרים נמצא כי נוכחותם של חומרים נוגדי-חמצון תורמת לעיכוב הזדקנות, לירידה בתגובות סטרס, לירידה בלחץ הדם ובהפחתת טרשת עורקים

כמה שוקולד צריך לאכול ביום?

תלוי באיזה שוקולד מדובר. שוקולד לבן, למשל, אינו מומלץ כלל, מכיוון שאינו מכיל מוצקי קקאו שבהם נמצאים כל החומרים המיטיבים עם בריאותנו. שוקולד חלב מומלץ לאכול לעיתים רחוקות, מכיוון שהוא לרוב מכיל כמות גדולה מאד של סוכר העלולה לגרום למחלות שיניים וחניכיים ולהשמנה בכמויות גדולות. לעומת זאת, מומלץ לצרוך שוקולד מריר בעל אחוזים גבוהים של מוצקי קקאו (60% ומעלה) מדי יום, ואפילו מספר קוביות ממנו. שוקולד זה מכיל כאמור חומרים המשפרים את מצב הרוח, מורידים לחץ דם ומשפרים את זרימת הדם, מפחיתים סיכון למחלות קשות כמו סוכרת, למשל. שוקולד מסוג זה מכיל גם מינרלים חשובים מאד לגופנו כמו מגנזיום, אבץ, ברזל, נחושת ועוד.  

מדוע לכלבים אסור לאכול שוקולד ומה כדאי לי לעשות אם הכלב שלי אכל שוקולד?

שוקולד רעיל לכלבים מכיוון שהוא מכיל חומר כימי בשם תיאוברומין, וגם, כאמור, קפאין. גופם של הכלבים אינו יכול לעכל ולעבד חומרים אלה, ולכן הם עלולים לפתח סימפטומים קשים בעקבות אכילת שוקולד. בעקבות פגיעה במעיים, בלב, בכליות ובמערכת העצבים המרכזית של הכלב, הוא עלול להקיא ולשלשל, להראות סימנים של חוסר מנוחה והיפראקטיביות, לסבול מהתכווצויות שרירים לא רצוניות ונשימה מהירה, ולעיתים אף מהתקף לב או שבץ. חומרת המצב תלויה בכמות השוקולד שהכלב צרך. כדאי להגיע עם הכלב אל הוטרינר בהקדם האפשרי לאחר צריכת השוקולד כדי שהרופא יספיק לגרום להקאת השוקולד לפני שהחומרים המזיקים יספיקו להגיע לדמו של הכלב. במקרים רבים יינתן לכלב גם עירוי נוזלים כדי לדלל את האפקטים הצפויים של השוקולד והכלב יושאר לאשפוז וביקורת כדי לוודא שמצבו אינו מתדרדר. לעולם אל תשאירו שוקולד בהישג "ידו" של כלבכם. דאגו שכל השוקולד בבית יהיה מאוחסן בארון סגור, רצוי בגובה.

מדוע שוקולד הופך ללבן עם הזמן?

שוקולד שמתיישן מפתח לעיתים שכבה חיצונית לבנבנה. שוקולד מכיל חמאת קקאו, הנוטה עם הזמן לזלוג ולהתגבש על פני השטח של השוקולד כאשר השוקולד לא טומפרר כראוי בתהליך הכנתו או כאשר השוקולד מאוחסן בתנאי טמפרטורה ולחות בלתי מתאימים וקיצוניים. סיבה נוספת להיווצרות שכבה לבנה על פני השטח החיצוניים של השוקולד היא לחות שבאה במגע עם הסוכר שבשוקולד, הגורמת לגבישי השוקולד להתאדות ולהותיר מראה מאובק על גבי הממתק. בכל מקרה, שוקולד שמופיעה עליו שכבה לבנה עדיין ראוי למאכל ואינו מסוכן לצריכה, אך סביר להניח שטעמו ומרקמו נפגמו ולכן אפשר אך לא כדאי לצרוך אותו. כדי לעכב את התופעה על שוקולד שרכשתם וודאו שהוא מאוחסן בטמפרטורה מתונה של בסביבות 22-24 מעלות, ובמקום יבש ככל האפשר (ולכן מקרר אינו מקום מתאים לאחסון שוקולד). רצוי לצרוך את השוקולד בתוך מספר חודשים מן הרכישה לכל היותר ולא להותירו שנים באחסון.

מדוע אני חשה דחף לאכול שוקולד דווקא בזמן המחזור החודשי?

תופעת החשק המוגבר לשוקולד בזמן המחזור מוכרת ונפוצה מאד. בתחילת תקופת המחזור החודשי, הורמוני האסטרוגן והפרוגסטרון יורדים לרמה הנמוכה ביותר בחודש, וכך גם הורמון הסרוטונין שכאמור מסייע לתחושת רוגע ואושר. בו זמנית, מופרש בגופך הורמון הסטרס, קורטיזול, ברמה גבוהה יותר מן הרגיל. תופעות אלו גורמות לשינויים (בדרך כלל לרעה) במצב רוחך, לעלייה ברמת הדחק והלחץ שאת חשה ולהגברת תחושות רעב לאורך היום והלילה. אצל נשים רבות מופיע בתקופה זו של החודש חשק עז לשוקולד, כנראה בשל העובדה שהוא גורם להפרשה מוגברת של סרוטונין במוח ולכן גם לשיפור במצב הרוח. למעשה מדובר במה שמכונה בשפה המקצועית – self-medication, תופעה המוגדרת בוויקיפדיה כ"התנהגות אנושית שבה אדם עושה שימוש בחומר או בהשפעה חיצונית (אֶקְסוֹגֶנִית) כלשהי, מתוך מטרה לטפל בתחלואה גופנית או נפשית שהוא סובל ממנה, בכוחות עצמו ללא ייעוץ או מעקב רפואי." זוהי תופעה שעלולה להיות מסוכנת במקרים מסויימים, אך במקרה זה אינה מסוכנת כלל, ולא יקרה כלום אם תרשי לעצמך לצרוך קצת יותר שוקולד כשאת מרגישה צורך בכך.

מחקר שבדק את ההשפעה של צריכת שוקולד מריר על מצב הרוח והמיקרוביום של המעי בקרב מבוגרים בריאים מצא כי צריכת שוקולד מריר עם 85% קקאו (עשיר בפוליפנולים) הפחיתה משמעותית מצבי רוח שליליים בהשוואה לשוקולד עם 70% קקאו (נמוך יותר בפוליפנולים). הממצא עולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים, שהצביעו על כך שלמינונים גבוהים יותר של פוליפנולים מקקאו יש השפעה חיובית משמעותית יותר על מצב הרוח. בנוסף, מצא המחקר מגוון חיידקי מעי מוגבר בעקבות צריכת שוקולד מריר. מגוון חיידקי מעי מוגבר הוכח כמקדם בריאות רגשית טובה יותר. מיקרוביום מעי מגוון נחשב גם כמגן מפני מחלות שונות. המחקר גילה כי עקב צריכת השוקולד המריר, חלה ירידה בהימצאות החיידק Faecalibacterium prausnitzii בין חיידקי המיקרוביום. לחיידק זה השפעה שלילית על מצב הרוח. במקביל נמצאה עלייה בחיידקים הקשורים לשינויים חיוביים במצב הרוח, כמו למשל בלאוטיה. נוכחות מועטה של חיידק זה נמצאה כקשורה למצבים פסיכיאטריים שונים. כאשר כמות החיידק עולה, עולה גם ייצור חומר הנקרא בוטיראט, שיש לו השפעות מועילות על המוח וכן השפעות נוגדות דיכאון.

ייתכן גם שסגולותיו משנות מצב הרוח של שוקולד מריר נובעות מהתרכובות הפוליפנוליות שלו, אשר נקשרו בקשר הפוך לתסמיני דיכאון, כלומר – ככל שישנן יותר תרכובות פוליפנול יש פחות סממני דכאון. פוליפנולים יכולים לחצות את מחסום הדם-מוח ויש להם השפעות נוירופרוטקטיביות באמצעות פעילות נוגדת חמצון ומפחיתה קורטיזול, הורמון הסטרס.

איזה שוקולד מתאים לסוכרתיים?

הוכח במחקרים כי שוקולד מוריד את לחץ הדם ומפחית רגישות לאינסולין, ההורמון ששיבוש בהפרשתו אחראי בין היתר למחלת הסוכרת. לכן בניגוד למה שרבים חושבים, שוקולד הוא למעשה מאכל המפחית את הסיכון לסוכרת, כאשר צורכים אותו באופן הנכון. שוקולד שמומלץ לחולי סוכרת לאכול הוא שוקולד מריר, המכיל 70% מוצקי קקאו ומעלה. בשוקולד מסוג זה אחוז סוכר נמוך יותר מהשוקולדים הרגילים הנמכרים בעיקר לילדים, שמכילים המון סוכר. אם אתם חולי סוכרת, תוכלו ליהנות משוקולד זה ללא חשש, והוא אפילו בריא עבורכם יותר מאשר שוקולדים מיוחדים לסוכרתיים שאינם מכילים סוכר כלל. הכמות המומלצת לצריכה היא בין 2-8 קוביות שוקולד מריר ליום. 

האם שוקולד יורד בכביסה?

לשמחתנו, רוב כתמי השוקולד יורדים בכביסה, אך זקוקים לטיפול מקדים כדי שהדבר יקרה. לפני הכנסת הבגד למכונת הכביסה, התיזו חומר נגד כתמים ישירות על הכתם והשרו למשך כשעה. במקרים של כתמי שוקולד עקשניים יותר, ניתן גם לשפשף מעט את הבד, אך לא יותר מדי כדי לא לפגוע בבגד. לרוב כתמי שוקולד שטופלו באופן הזה ירדו לאחר מכן בכביסה ללא קושי.

מה זה שוקולד בלונדי?

שוקולד בלונדי הוא טעם שפותח בעשור האחרון בעולם, והוא נוצר על ידי שינוי בתהליך הייצור המסורתי של השוקולד ובהרכבו. בניגוד לסוגי השוקולד המוכרים, שוקולד בלונדי אינו מכיל עיסת קקאו, ובתהליך הייצור שלו מרכיביו מקורמלים ליצירת שוקולד בגוון צהבהב-זהוב. טעמו דומה לזה של השוקולד הלבן, אך בתוספת טעמי וניל וקרמל. 

בתאבון!

מאמרים רלוונטיים נוספים:
איך מכינים כדורי שוקולד מוצלחים וממכרים

לאכול שוקולד בדיאטה? – 9 טיפים לשילוב שוקולד בתזונה בריאה

כלים להכנת ממתקים תוצרת בית

עוגת יומולדת – טיפים ומתכון לעוגה טעימה וחגיגית במיוחד

 

lolypop
מותגים חמים שכולם אוהבים
שוקולד פררו רושה
שוקולד קינדר
שוקולד לינדט
שוקולד מילקה
שוקולד mm
עוגיות אוראו
שוקולד טורינו

*9242

  טלפון רב קוי
לוגו טסה שוקולד