עולם הממתקים של טאסא
וואטסאפ
דף הבית   >   חדשות ומאמרים   >   איך להכין ממתקים הודיים

איך להכין ממתקים הודיים

איך להכין ממתקים הודיים

הודו היא מדינה עצומה עם תרבויות, דתות, מנהגים ושפות מגוונות. המטבח של הודו ידוע למדי בעולם בשל הגיוון, הצבעוניות והטעמים החזקים והמיוחדים שלו. הממתקים ההודיים, המכונים Mithai בהינדית, הם חלק בלתי נפרד מהתרבות והמסורת ההודית, יש להם גם משמעות תרבותית ודתית. ישנם סוגים רבים ושונים של ממתקים. כמה מהפופולריים ביותר הם גולאב ג'מון, סולדו וח'ויה בורפי. המנה המתוקה ההודית הפופולרית ביותר היא הקאג'ו ברפי, העשויה מאגוזי קשיו הטחונים עם סירופ סוכר והל. ממתקים הודיים פופולריים מאוד גם במערב, במיוחד בצפון אמריקה, וגם בישראל. הממתקים נאכלים לא רק כקינוחים אלא גם מוגשים בטקסים שונים כמו ימי הולדת, חתונות ופסטיבלים. ממתקים הודיים הם מקור גדול לשמחה ואושר, ומשמשים לעתים קרובות כמתנות ומנחות לקשישים.

כיום הממתקים המסורתיים עדיין מוכנים בבתים הודיים. הדרך המסורתית להכין את הממתקים הייתה כרוכה בבישולם על אש פתוחה או כיריים, אך בימינו רוב האנשים משתמשים בתנורים או במיקרוגל כדי להכין אותם בבית. עם זאת, מספר חנויות המתוקים בהודו המוכרות ממתקים מסוגים שונים ומאפשרות לאנשים ליהנות מהם בחיי היום-יום הולך וגדל כל הזמן. חנויות אלו הפכו למראה נפוץ ברוב הערים והעיירות ההודיות, והממתקים שהן מוכרות מהווים פיתוי כה עוצמתי עד שמקומיים ותיירים כאחד אינם יכולים להימנע מלהיכנע לו. לאחרונה פורסם כי שווי תעשיית המתוקים ההודית עומד כעת על כמיליארד דולר בשנה.

אילו ממתקים הודיים נפוצים ופופולריים?

ממתקים הודיים מוגשים בסוף הארוחה או באירועים חגיגיים, ממש כמו שמקובל בארצות המערב. המתכונים של הממתקים שונים ממשפחה למשפחה ומאזור לאזור. בדרום קראלה שבדרום הודו, למשל, משתמשים לעתים קרובות בקמח אורז וחלב קוקוס במקום קמח חיטה לשם הכנת הממתקים, בעוד שבמדינות צפון הודו פונג'אב ואוטאר פראדש משתמשים לרוב בקמח מלא ובגהי (חמאה מזוקקת) במקום בסוכר לבן מזוקק. רוב הממתקים ההודיים עשויים מבצקים מסוגים שונים, כולל סולת, קמח, סוג'י, ביסקוויטים ופירורי לחם, שבדרך כלל מערבבים עם חלב מרוכז ממותק או סירופ סוכר ומרכיבים אחרים כמו הל, זעפרן, אגוזים ופירות יבשים.

ממתקים הודיים מסורתיים לדוגמא הם החלוואס והגתיאס. החלוואס עשויים מקמח, שומן (גהי או שמן צמחי) וסוכר. ניתן לתבל אותם בהל, זעפרן, מי ורדים או תמצית וניל. בדרך כלל הם מגיעים בצורות חבלים, ריבועים או יהלומים. וריאציה פופולרית של הממתקים היא הלדו הלווה, הנאכלת בדרך כלל במהלך חגיגות הדיוואלי אך ניתן למצוא אותה גם בתקופות אחרות של השנה או באירועים מיוחדים.

סוגים נוספים נפוצים ביותר של ממתקים הודיים הם הרסגולה, הממולאת בגבינה רכה ומטוגנת עמוק בסירופ סוכר מכוסה בנייר כסף אכיל, והג'לבי – מאפה מטוגן עמוק מצופה סירופ. בלילת הג'לבי עשויה מקמח, ביצים, סוכר או ג'אגרי. אבקת הל ומלח מעניקים לממתק את טעמו וצורתו הייחודיים.

אילו סוגי ממתקים הודיים קיימים?

ניתן לסווג ממתקים הודיים לשתי קטגוריות רחבות ממתקים יבשים – המורכבים מקמח וסוכר, שאליהם ניתן להוסיף גם מרכיבים אחרים כמו פירות יבשים, לדוגמא: ברפי, סנדש, מלפואה ופדה; וממתקים רטובים – המוכנים על ידי הרתחת תערובת סירופ סוכר עם חלב או מים כדי שיהיה סמיך יותר לפני הוספת פירות יבשים או אגוזים לטעם, לדוגמא: רסגולה וריבת גולאב.

חלוקה אפשרית נוספת היא על פי אופן ההכנה – ממתקים שבושלו כשהם עדיין חמים כמו ג'לבי (מטוגן בשמן עמוק), וממתקים המתבשלים על ידי שפיכת סירופ מותך עליהם.

למרות השמות האקזוטיים של המתכונים וחלק מחומרי ההכנה, אפשר בהחלט להכין בבית ממתקים הודיים בקלות גם בישראל, עם קצת סבלנות ותרגול.

הנה מתכונים לדוגמא שתוכלו להתחיל מהם:

סאן לאדו – ממתקי חמאה ללא גלוטן (24 כדורים)

חומרים:

½ כוס חמאת גהי נמסה
2 כוסות קמח חומוס
1 כוס אבקת סוכר מנופה
1 כפית אבקת הל טחון
1 כף שקדים או אגוזי קשיו קצוצים דק

אופן ההכנה:

במחבת גדולה חממו את הגהי על אש בינונית עד שנמסה. הוסיפו את הקמח, והמשיכו לבשל עד שהקמח מקבל ארומה חזקה ומתחיל להשחים. זה לוקח כ-7-10 דקות של ערבוב די מתמיד. הסירו את המחבת מהאש וערבבו פנימה את הסוכר וההל. הניחו לתערובת להתקרר מעט, ואז צרו ממנה כדורים בקוטר 2-3 ס"מ – קחו כף מן התערובת ועצבו אותה לכדור בידיכם. עם התערובת מעט יבשה ומתפוררת, טבלו את הכדור בגהי מומסת והמשיכו ללחוץ ולגלגל. כשהכדורים מוכנים טבלו חלק שלהם בגהי המומסת ואז בתערובת שקדים או קשיו קצוצים. לשמור במיכל יבש וסגור הרמטית עד שבוע-שבועיים.

והנה מתכון לקינוח מעולה:

חיר פאסאסאם (נקרא לעיתים גם פאל פאסאסאם) – פודינג אורז מקראלה

חומרים (לכ-6 מנות):

1 כוס אורז לבן בסמטי – לא מבושל
2 ליטר חלב 3% שומן
1 כוס סוכר
4 תרמילי הל או קורט אבקת הל
1 כפית מי ורדים
1 כף שקדים קצוצים דק

אופן ההכנה:

מניחים את האורז בקערה קטנה ומכסים במים. משרים למשך שעה. מסננים את האורז ומעבירים לסיר גדול. מוסיפים את החלב ומבשלים על אש קטנה במשך כ-50 דקות כשהסיר מכוסה, תוך ערבוב מדי פעם. בסופו של הבישול גרגירי האורז צריכים להיות מאד רכים. מערבבים פנימה את הסוכר וההל ומבשלים עוד 20 דקות על אש קטנה תוך ערבוב מדי פעם. מסירים מהאש ומערבבים פנימה את מי הוורדים. מעבירים את התערובת לכלי הגשה או לכוסות הגשה, ומניחים לה להצטנן מעט. מפזרים מלמעלה את השקדים הקצוצים והמנה מוכנה להגשה.

בתיאבון!

 

lolypop
מותגים חמים שכולם אוהבים
שוקולד פררו רושה
שוקולד קינדר
שוקולד לינדט
שוקולד מילקה
שוקולד mm
עוגיות אוראו
שוקולד טורינו

*9242

  טלפון רב קוי
לוגו טסה שוקולד