עולם הממתקים של טאסא
וואטסאפ
דף הבית   >   חדשות ומאמרים   >   המשמעות התרבותית של ממתקים

המשמעות התרבותית של ממתקים

המשמעות התרבותית של ממתקים

התפקידים שמילאו הממתקים בתרבויות שונות לאורך ההיסטוריה, וכיצד התפתחו עם הזמן.

ממתקים מילאו תפקידים משמעותיים בתרבויות רבות ושונות לאורך ההיסטוריה. מפינוקים מתוקים המשמשים בטקסים דתיים ועד לחטיפים אהובים מהם נהנים אנשים בכל הגילאים, ממתקים היו חלק ממסורות תרבותיות בכל רחבי העולם. בואו נחקור ביחד כמה מן הדרכים השונות בהן השתלבו הממתקים בתרבויות שונות.

ממתקים בתרבות היהודית

לתרבות היהודית יש היסטוריה ארוכה של שילוב ממתקים בחגים ובמנהגים. בפורים, כמובן, נהוג לתת ולקבל סלי מזון, כולל אוזני המן ממולאות בדרך כלל בפרג או בשוקולד. בראש השנה נהוג לאכול תפוחים טבולים בדבש, כדי לסמל את התקווה לשנה חדשה מתוקה ומשגשגת. מסורת זו מתוארכת לימי קדם ועדיין נהוגה במשפחות יהודיות ברחבי העולם כיום. גם מטבעות השוקולד של חנוכה עדיין פופולריים בקרב יהודים מסביב לעולם. אך גם מעבר לחגים, ממתקים מילאו תפקיד ביהדות. ממתקים חולקו גם בחתונות יהודיות, בריתות, בבר המצווה מקובל לזרוק סוכריות בבית הכנסת, וכך הלאה.

כל זאת ידוע לכולנו, אך אולי אינכם יודעים שגם יצרני ממתקים יהודיים השפיעו משמעותית על תעשיית הממתקים ותרבות הממתקים העולמית, עם מותגים אייקוניים כמו ברטונ'ס, למשל. מותגים אלה קיימים כבר למעלה ממאה שנה ואנשים בכל רחבי העולם עדיין נהנים מהם כיום.

ממתקים בתרבויות נוספות מסביב לעולם

כדאי לדעת שממתקים מילאו תפקיד חשוב ביותר בתרבויות רבות אחרות לאורך ההיסטוריה. ביפן, למשל, יש מסורת ארוכה של יצירת פסלי ממתקים משוכללים המכונים אמזאיקו. פסלים אלה נעשים בעבודת יד באמצעות טכניקה מיוחדת הכוללת מניפולציה של סירופ סוכר מותך לעיצובים מורכבים כגון בעלי חיים, פרחים ויצורים מיתיים. אמני האמזאיקו מיומנים מאד, ויכולים ליצור יצירות אמנות מרהיבות ומדהימות להפליא. ביפן נפוץ גם סוג של ממתק המכונה קונפאיטו, המשמש לעתים קרובות כקמע של מזל טוב. מדובר על סוכריות סוכר קטנות וצבעוניות שאמורות לייצג כוכבים ולעתים קרובות ניתנות כמתנות או משמשות כקישוטים לאירועים מיוחדים.

במקסיקו, לממתקים משמעות רבה בחג יום המתים. במהלך חג זה, משפחות יוצרות מזבח לכבוד יקיריהם שנפטרו, ולעתים קרובות מניחים בו מנחות של מזון וממתקים. ממתק פופולרי מקסיקני הקשור לחג נקרא גולגולות סוכר, והוא למעשה סוכריות בצורת גולגולות צבעוניות המעוטרות בציפוי ופינוקים מתוקים אחרים.

בהודו, פינוק מתוק פופולרי ידוע בשם ברפי, והוא עשוי מחלב מרוכז וסוכר מתובל עם הל, זעפרן, או תבלינים אחרים. פינוק זה מוגש לעתים קרובות במהלך חגיגות, ובמיוחד במהלך פסטיבל דיוואלי, הידוע גם בשם "פסטיבל האורות".

ממתקים ממלאים תפקיד משמעותי בתרבות האמריקאית, במיוחד בחגים כמו ליל כל הקדושים וחג הפסחא. במהלך ליל כל הקדושים, מקובל לחלק ממתקים לילדים, בעוד שסלסלות חג הפסחא מלאות לעתים קרובות בממתקים ופינוקים מתוקים אחרים. למעשה, ארנב הפסחא עצמו מתואר לעתים קרובות כנושא סל ממתקים!

בתרבויות רבות, ממתקים משמשים כסמל של מזל טוב, שגשוג או מזל. לדוגמה, בסין, נהוג לתת ולקבל ממתקים במהלך ראש השנה הירחי כדרך להביא מזל טוב לשנה הקרובה. סוכריות סיניות מסורתיות ארוזות לרוב באריזות אדומות, שכן אדום נחשב לצבע מביא מזל בסין.

בתרבויות מסויימות, ממתקים משמשים גם כסוג של מטבע. בחלקים מסוימים של אפריקה, לדוגמה, המנהג הוא להעניק ממתקים כצורה של תשלום או סחר חליפין. זוהי מסורת שתחילתה בתקופה שבה סוכר היה מצרך יקר, ולעתים קרובות נסחר עבור סחורות או שירותים שונים.

 

אלו הן רק כמה דוגמאות לדרכים הרבות שבהן משמשים ממתקים בתרבויות שונות לאורך ההיסטוריה. מדוע נעשו חשובים כל כך בתרבויות אנושיות רבות כל כך? משום ש לממתקים יש את היכולת לקרב בין אנשים וליצור רגעים של שמחה וחגיגה. אז בין אם אתם אנשים של אוזני המן יהודיים מסורתיים, קונפאיטו יפני צבעוני או חטיף שוקולד אמריקאי קלאסי, ממתקים הם עבור כולנו פינוק חוצה גבולות תרבותיים ומקרב לבבות.

רוצים להכיר ממתקים שונים מתרבויות שונות בעולם? היכנסו לחנויות טסה וגלו עולם שלם של ממתקים מיוחדים ממסורות תרבותיות ודתיות מגוונות! בתיאבון!

 

lolypop
מותגים חמים שכולם אוהבים
שוקולד פררו רושה
שוקולד קינדר
שוקולד לינדט
שוקולד מילקה
שוקולד mm
עוגיות אוראו
שוקולד טורינו

*9242

  טלפון רב קוי
לוגו טסה שוקולד